Acura TSX Forum banner

09 / 06-08 TSX inlaatnokkenas vergelijking

35K views 21 replies 15 participants last post by  Thatguyinms  
#1 · (Edited)
Zoals gemeten op onze nokkenasprofielapparatuur:

De 09 TSX inlaat hogesnelheidsnok heeft minder lift en duur dan de 06-08 TSX (maar slechts een beetje). Hij is echter beter dan de 04-05 TSX nokkenas.
De 09 TSX inlaat lagesnelheidsnok heeft meer lift maar minder duur dan de 06-08 TSX inlaat nokkenas.

Onze mening is dat de 06-08 TSX inlaat nokkenas de beste keuze is voor topvermogen.

Attachments

#2 ·
Hartelijk dank voor de belangrijke informatie!

#5 ·
Goede info, bedankt Hondata. Hopelijk beantwoordt dit veel vragen in de thread over Feuss' overstap naar de 09 inlaatnokkenas.

#9 ·
Voel je daadwerkelijk een verschil? 8% IMO is niet voelbaar.

Niet oordelen/afkraken, want ik moet binnenkort ook mijn nokkenassen vervangen. Ik ben sceptisch over de daadwerkelijke winst die je voelt. Ik krijg een Buddy Club stage drie en als deze agressiever zijn, kan ik geld besparen...

#10 ·
Het is slechts 8% piekheffing, er zijn veel andere factoren die het totale resultaat zouden beĂŻnvloeden.

#11 ·
Zoals ik al eerder concludeerde, is het nieuwere chassis zwaarder dan het vorige, dus het heeft een laag koppel nodig om overmatig vet naar voren te duwen.) Heeft iemand 09 nokkenasmateriaal getest? Ik heb gehoord dat het te zacht is in vergelijking met oudere nokkenassen.

#12 ·
Zoals ik al eerder concludeerde, is het nieuwere chassis zwaarder dan het vorige, dus het heeft een laag koppel nodig om overmatig vet naar voren te duwen.) Heeft iemand 09 nokkenasmateriaal getest? Ik heb gehoord dat het te zacht is in vergelijking met oudere nokkenassen.
Referentie?

#14 ·
Uitstekende info gepost door Hondata.

Dit is het gedetailleerde soort technische informatie dat men nodig heeft voordat men een nokkenas koopt.
Niet via mond-tot-mondreclame, niet gokken, niet JDM bling factor...

Op basis van deze informatie is de 09+ TSX inlaatnokkenas vrijwel identiek aan de 06-08 TSX nokkenas.
Het wisselen naar een 09+ nokkenas zal geen verschil maken.

Zelfs een dyno-vergelijking zal geen verschil kunnen aantonen tussen de 2 nokkenassen.
Wat betreft 'butt dyno's' of 'feel factor', veel succes daarmee! :)

Zoals gewoonlijk is er geen magie in het maken van meer vermogen.
Het is onderzoek & logische beslissingen.

#16 ·
Dus wat is de 09's VTC . 50*?

Wat zijn de verschillen tussen de klepspeling van de twee?

Als het hetzelfde is, dan zou het nokkenasprofiel van de 09 met zijn 50* VTC zeker beter zijn dan het gebruik van een 06-08 nokkenas en deze op 45* vast te zetten.

Dat wil zeggen, als je alle 50* beweging van de 09 in de 1e generatie tsx kunt gebruiken?

Logisch?

#18 · (Edited)
Blij om eindelijk de twee nokkenasgrafieken te zien! De kortere duur en hogere lift staan bekend om hogere TQ-waarden. Ik heb het gevoel dat ons lage toerental een beetje traag is voor een 2.4L. Ik heb nooit begrepen waarom Honda ons zoveel duur gaf in de lage nokkenas. Ik heb in een 09 TSX gereden en vergeleken met mijn 04, was de TQ en gasrespons veel beter.

De hoge nokkenassen die zo weinig afwijken in duur, zullen naar mijn mening geen merkbaar verschil maken. Iedereen mist het feit dat de 09 nokkenas 5° later opent. Kijkend naar het profiel, toont de nokkenas een algehele steilere klepopeningssnelheid, waarbij de ramp-down klepsnelheid langzamer is. Alle performance nokkenassen profiteren van dit ontwerp. Luchtstroom wordt opgebouwd met de hogere hellingshoek, dan wordt de klep zo lang mogelijk opengehouden.

Als iemand bereid is om me wat nokkenassen te sturen, ben ik meer dan bereid om ze te testen :).

Dus wat is de VTC van de 09? 50*?
Ja, de 09 heeft een 50° VTC. Hun zuigers hebben diepere klepuitsparingen.

#19 ·
Hondata zei dat ze de info over de 04/05 nokkenas weken geleden zouden toevoegen, en nog steeds niets...